Aktuellt 2011

 

Avsegling:

Till Stockholm / Beckholmen idag lördag 14 maj.

Vi går in i västra Beckholmsdockan för årsöversyn 20-30 maj och om det är någon som undrar vad vi har för oss innan avgång kan följande lilla loggbok beskriva en skutskeppares vår!

 

Lilla loggboken: Skutskeppars vår

Tisdag 26 april
Spolat däcket,
Tagit resten av filtarna hem för tvätt
Tagit hem dynorna runt bordet i salongen för tvätt
Tagit av 4 madrassvar för tvätt
Tagit upp fyra madrasser för vädring.
Ture monterat dit ”hundluckan” som han pysslat med under vintern.

Onsdag 27 april
Tvättat 4 filtar + fem madrassvar (Varnish i förtvätt och tvätt samt mjukmedel parfymerad ”sommarfräsch”!) – blev väldigt mycket bättre!
Åkt till Slangservice och inhandlat 70 cm 19 mm (3/4”) slang för anslutning till nya cirkpumpen + slangklämmor.
Åkt till Beijer och inhandlat värmebeständig sikaflex för tätning av skorstenen mot däck samt rostfri skruv med platt skalle för att skruva fast däcksgenomföringen av skorstenen samt en rulle plastsäck av byggtyp, bits för stjärnskruv samt en borrsats.
Fortsatt att montera ihop rören till VV-beredaren. Gick till TB för att hitta lämpliga kopplingar för slangen som ska förbinda 22 mm rören med slangen men hittade inget som gick ihop.
På kvällen cyklat ner och nattat däcket. Fortfarande mycket dripp och dropp lite här och där men främst över och runt bordet i salongen.

Torsdag 27 april
Åkt till Ahlsell och inhandlat ytterligare kopplingar för att kunna ansluta 24V cirkpump.
Åkt till TB och inhandlat kopplingar för anslutning av slang till 24V cirkpump
Monterat ihop det sista till vv-beredare. Fyllt på med glykol och vatten.
Påbörjat slipning av mesanbom med den gamla bandslipen. Den började dock låta alldeles väldigt efter ett tag. Den nyinköpta går överhuvudtaget inte igång! Varför inte måla med linoljefärg guldockra?
Ture lyft upp durken längst i fören. Durken hade kalvat av kättingens tyngd. Fick böka undan kättingen, kapa durkplanken som stack in för långt och sedan lyfta upp det hela med handtaljan. Balk undertill och sedan ihopskruvat.

Fredag 28 april
Bunkrat färskvatten med hjälp av koppling och T-nyckel och slang från Pråmen .
Anna kommit på besök. Vi kan få lägga virke på Kallbrunn. Göran har talat med svärsonen som nu har stället.
Städat, dvs dammsugit och sedan torkat av durken då Alexander och två av hans kompisar ska sova ombord natten till sista april.
Krängt på 4 tvättade madrassvar och 3 blå överdrag på 3 av dem, så nu är i alla fall 3 madrasser klara.
Krängt på 2 madrassvar på madrasserna till ”redarhytten”. Madrasserna hemma på vädring.
Kuddöverdragen till kuddarna i salongen tidigare hemtagna för tvätt och kuddarna för vädring. Finns fortfarande i garaget.
Ture tagit hem halkskydden och borrat hål i dem med sin pelarborr och under dagen monterat dit dem på plats.
Peter satt upp en 230V kontakt för anslutning av VV-beredarens värmepatron.

Söndag 1 maj
Per, Magnus, Ture och jag tagit ner vintertäckningen och lagt virket på däck om BB. Monterat pikefallet till storgaffeln

2 maj
Krängt av återstoden av madrassvaren och tagit hem dessa för tvätt.

3 maj
Drevat ca 15 meter däcksnåt över upptäckta läckor. Däcket har torkat väldigt denna vinter!
Tre plankor delvis ruttna om BB och bör snarast bytas.

4 maj
Regnskurar – monterat fettkoppen i den nya durken akter om maskin och anslutit fettrören. Bytt ut rostiga slangklämmor till rostfria på röranslutningen till den förliga smörjningen. Vid påfyllning kan man nu lossa röret bordvarts om SB och öppna kranen till den aktra smörjningen för att undvika att kolven lossnar när man gängar upp den före påfyllning.

5 maj
Drevat ytterligare 12-15 meter däcksnåt. Drevgarnet nu nästan slut. Lilla gasolbomben tom.

9 maj
Peter monterat två ytterligare 230V uttag, en vid Yalmar och en i akterutrymmet på skottet mot Yalmar. Ture slipat storskotet.
Själv slipat mesanbommen, förligaste delen på peket samt partiellt på soffan och sedan lackat dessa en första gång.
Nattat. Dropp mitt på bordet, i maskin och fortfarande i några bingar!

10 maj
Peter kopplat upp den nya 24V cirkpumpen och nattat däcket. Ture pysslat med storskotets nya knap. Lackat storskotet.
Själv handslipat med 180, torkat av och sedan lackat mesanbommen och förligaste delen på peket andra gången.

Kört ut till Fönsterhantverkarna och hämtat 1 liter Guldockra och 1 liter Engelskt rött (för brädgångens utsida)
Rengjort en del av relingen och nagelbänkarna akter och sedan börjat att måla tunt med Guldockra (Ottossons) .

11 maj
Kl 10 kom Åke Adolfsson från Upplands Brandservice och kollade igenom släckanläggningen i maskin. Den fungerar OK men trycket i tuben var lite lågt och han kollar upp om det är ok eller ej. I värsta fall får vi ta ur den och frakta till Dafo i Tyresö (Anders Gulliksson) för påfyllning av drivgas.
Ture klar med storskotet och filat bort vassa ändar på halkskyddet i lejden.
Ringde till Peter på KP Svets och smide. Han kom ombord och hämtade mastbeslaget som mesanbommen hakas i. Han ser till att hålet blir timglasformat och klart att hämtas under fredagen.
Målat vidare med guldockra. Testmålat med engelskt rött på brädgången – ser bra ut!

12 maj
Krängt på 7 nytvättade madrassvar och lagt in dem alla i hytterna vid stormasten tills det är helt tätt i övriga bingar.
TMD startades upp varvid ett läckage vid varmvattenberedaren upptäcktes. Läckaget åtgärdades och det tidigare lufttomma kylsystemet fick åter fyllas på och luftas. Den nyinstallerade 24V-cirkpumpen låter förskräckligt! Vi satte dit Mulabommen och hängde i Minibustern och lyfte med spelet för att försöka hitta var det läcker hydraulolja – men kunde inte finna något läckage.
Jörgen Käck ombord vid 14-tiden. Han misstänkte att några o-ringar runt sliden, som man drar fram och åter med spakarna, var gamla och slitna. Han åkte och hämtade nya och 4 o-ringar byttes i manöverbordet. Han tog även med en o-ring till brand/länspumpen så nu blev den klar att provköra också! Hål har även gjorts så att vatten kan rinna ut om det kommer in via spakinfästningarna. Vi tittade även på installationen i maskin. Han kommer även att ordna så att man kan stänga av spelet som tidigare.
Ture bytt gångjärnen på toppluckan på pulpeten och satt en kedja som håller upp den lucka man fäller ner.
Monterat upp dirkarna till storbommen efter att ha oljat upp blocken.
Spolat rent från damm och nattat rejält. Lite dripp här och där fortfarande! I redarhytten, bingen om BB vid lejden och förliga kojen om SB.

Fredagen den 13 maj
Dagen före avgång.
Fyllt bilen med tvättade filtar, salongskuddar och de blå madrassöverdragen och lagt ombord på torr plats.
Spolat däck.
KP Svets o Smide levererat mastbeslaget till mesanbommen. Tillsammans med Peter och Ture satt det på plats. Verkar bli bra!
Ture borrat hål i tappen/goosneck på mesanbommen så att det går att få dit en sprint som förhindrar att bommen hoppar ut mastbeslaget. Tillverkade en bricka.
Tätat ytterligare däcksläckage och upptäckt ytterligare en dålig däcksplanka BB-för!
Peter tagit loss kartlampan i pulpeten. Kass, ny krävs – Peter kollar med TB:sjösport om de har någon med dimmerfunktion.
Städat och diskat.
Käcks varit ombord och modifierat hydrauliken så att det nu går att slå från spelet med spaken i maskinrummet.
Vid 1630 kom Per med livflotten och alla uppblåsbara flytvästarna. Flotten togs ombord med hjälp av winschen och därmed testades även spelet efter modifiering av Käcks hydraulservice.
Klart för avgång!

Mvh

CG