Aktuellt 2012

 

Avsegling

Den 27 maj avgick vi kl 1055 och blev därmed det första skeppet att gå mellan de nya betongfundamenten till det som ska bli den omtalade gång- och cykelbron – allmänt kallad GC-bron! Det var en helt fantastisk dag och under söndagen passerade vi även ut vid Almarestäket vid Kallhäll. Vi ankrade strax före Björkfjärden. Nästa morgon drog vi ut klyvarbommen och lättade sedan för fortsatt färd mot Västerås.

Väl framme i Västerås hissade vi upp toppstången så att skeppet skulle se vackert ut!

Kl 10 på tisdagsförmiddagen kom VLT (Västermanlands Läns Tidning) och Västeråstidningen ombord och vi gjorde en lite tur med dem.

Därefter startade själva provtagningen med insamling av sediment från drygt 50 provtagningspunkter. Med ombord var Anna Kruger och hennes dotter Alice som deltog och aktivt arbetade med provtagningen.

Även Tvärsnytt kom ombord för att göra ett reportage.

Efter tre dagars väl utförd provtagning avgick vi mot Stockholm och förtöjde under fredagseftermiddagen utanpå Deodar i Galärhamnen efter en resa i blåst, regn och 6-7 grader i luften!

Må så gott

CG

 

Lilla loggboken: Skutskeppars vår

Sunbeam kom till Uppsala för vintervila 9 november och kort därefter täcktes skeppet. Seglen togs ner omedelbart efter det att Saltkråkan Race avslutades i vackert väder, nästen helt utan vind, på Jungfrufjärden.

Vinterförberedelser som att se till att inget kan frysa sönder görs tämligen omgående och vi byter även smörjolja och filter i maskinerna så att de får gotta sig i fräsch olja under vintern!

Under den kallaste delen har huvudmaskinen blivit rengjord och målad om babord och nu ser maskin riktigt fin ut. Den andra sidan gjordes fin i fjol. Även motorbädden har åtgärdats.

Nu har vårrustningen kommit igång och storgaffeln är under behandling och snart klar arr lackas.

Igår, torsdag 8 mars, gjordes ett rejält dagsverke! Tre man for på morgonen till Länna och kapade upp ekplank av olika dimensioner och längder av ek. Det kan betraktas som startskottet för en kommande tillblivelse av en navigationshytt som kommer att byggas på Beckholmen fr o m april i år!

Virket transporterades således till Beckholmen och där har det hyvlats och sågats till. Under dagen på Beckholmen var Ture och Krabban fullt sysselsatta med detta medan Peter hyvlade på ämnet till ny klyvarbom. Per och undertecknad bearbetade kommande mesanmast med motorsågar.

Ämnet till klyvarbommen är en av de ”pinnarna” som vi fick från Ekesiöö i Bromma där de hade stått som flaggstänger men som faktiskt är limmande mastämnen tillverkade i Norge! Mesanmasten är en av de douglasgranar som inköptes från Stafsund på Ekerö och i slutet av november transporterades med hjälp av en trailer med 17 m flak från Wiklunds Åkeri till Rastaholm där de sjösattes. Per kom sedan med sin Seastar och stockarna bogserades och därmed även slussades ut till Beckholmen där de sedan lyftes upp på kajen. Att ta dem hela vägen till Beckholmen på lastbilen kan förefalla enklare men det kräver tillstånd och bron till ön klarar inte att ta den lastbilen med den lasten. Bogsering sjövägen blev både enklare och billigare! Det gick med 8 knops fart!

Nu har den blivande mesanmasten blivit fyrkantig och nästa steg är att göra den åttkantig innan hyvlarna får göra den rund. Vi får se när den kommer på plats!

Ja det kan väl i alla falla vara något tillsvidare!

Mvh

CG