Sommaren 2015

> > Vintern o Våren 2015 < <

Tänk att det måste bli november innan det till sist kommer in något nytt på denna hemsida!

Senast var i början på juni! Vi skulle precis ha hamndagen den 6 juni i Uppsala hamn.
Vi flyttade oss då till Stadsträdgårdssidan uppströms Hamnspången. Vädret var inte det bästa och tidvis regnade det en del men det var uppehåll också. Det kom mycket folk och vi pratade om båten och vi delade ut kort till de som var intresserade av att segla med på någon av rutterna som vi lagt upp. Sunbeams vänner hade tryckt upp kort över dessa rutter och de gick åt som smör i solsken!


 

 

Det kom också en del sjörövare som ville mönstra ombord!

Vid detta tillfälle var ännu varken nya storbommen eller storgaffeln på plats och mesanbommen var svart, ful och dålig. Planen var dock klar men krävde extra ordinära insatser.
Bommen var klart på G men gaffeln var bara ett ämne som vi hade på Beckholmen. Det var en av de ”flaggstänger” vi fick från Ekersiöö i Bromma som de i sin tur en gång köpt från en masttillverkare i Norge! Vi hade tidigare fått dem levererade med ett stort plask i Bällstaåns mynning och sedan med Pers båt Perca bogserat dem via Hammarbyslussen till Beckholmen. En av dem är sedan 2012 klyvarbom och den andra blev nu den nya gaffeln till storen.Per grovsågade den först på
Beckholmen och sedan tog han hem både bommen och gaffeln till Vindö där de hyvlades ner till de rätta dimensionerna varpå de slipades och lackades.
Efter att åter gått till Stockholm kunde vi förtöja på Deodars plats vid Galärvarvet nedanför Wasamuseet. Den 17 juni tog Per bom och gaffel på sin trailer och ”pinnarna” levererades till Galärvarvet. Per hade dessförinnan gjort ett enastående jobb med att såga, hyvla, slipa och lacka och lacka och lacka!
Under juni kom sedan det mesta på plats och vi kunde förbereda för att sätta Deodars gamla storsegel. Den 21 juni satte vi seglet för första gången!
Sunbeam fick därmed originalriggen tillbaka igen efter 78 år! Från början hade vi intentionen att bli klara med den nya riggen 1985! Det tog bara 30 år till!

Efter midsommar blev det en akvarellkurs ombord och under juli hade vi förhoppningar om att kunna fylla några seglatser. Vi hade under Hamndagen i Uppsala delat ut massor med kort där man erbjöds några seglatser. Även via denna hemsida och på Facebook fanns information om detta. Det blev dock bara två(!) anmälningar så dessa seglatser fick ställas in. Det blir nya försök nästa år!

I början på augusti blev det en fotokurs ombord! Här var intresset desto större och skeppet fylldes av fotointresserade. Resan gick söderut från Stockholm och avslutades i Nynäshamn. Omedelbart därefter gick skeppet mot Vänern och Vättern för provtagningar. 9-16 augusti gick färden till Vänern för att sedan under några dagar ta prover där. Sedan tillbaka mot Vättern där provtagning ägde rum fram till 23 augusti.

Provtagningarna ägde rum vid några pappersbruk och syftet var att ta reda på dioxinförekomsten i sedimenten utanför dessa pappersbruk. Det blev många slussar - 58 i var riktning! och utöver det en massa broar. I Göta kanal får man ha följande maxmått: Höjd 22 meter, längd 30 m, bredd 7 m och djupgående 2,8 m. Genom att sänka toppstången och dra in peket kunde vi gå i kanalen och därmed åta oss uppdraget!

Från Karlsborg till Stockholm 24-29 augusti hade vi några gäster ombord som fick vara med om några fina dagar på Göta kanal och sedan nästintill sträckkörning till Stockholm via Södertälje kanal.

Det blev lite tajt för vi hade lovat att vara med när isbrytaren S.t Erik skulle firas av segelfartygen på sin 100-årsdag!



Jodå vi hann fram i tid men det blev väldigt lite segling. Sjöhistoriska Museet har arrangerat flera samlingar av olika typer av fartyg för att fira jubilaren S.t Erik. Tidigare hade ångbåtarna och flottans museifartyg deltagit och nu var det segelfartygens tur. Förutom Sunbeam deltog Deodar som ses ligga utanpå Sunbeam på bilden. På nocken ligger Ellen. Helmi och Amalia deltog avenledes och både Briggen Tre Kronor och Constancia gjorde snygga passeringar under segel. På dagen sjöngs det shantys ombord på S.t Erik och man kunde även bese hennes enorma ångmaskin som dagen till ära var igång! Det är konstaterat att det är Europas idag enda fullt funktionsdugliga ångmaskin i denna storleksklass i ett fartyg. På lördagskvällen bjöds det på mat på S:t Eriks akterdäck under god stämning. Se mer om Sankt Erik här:

> > http://www.sjohistoriska.se/sv/Sok/?q=sankt%20erik < <

Här även en länk till Segelfartygsföreningens numera digitala tidning Fördevind där det finns fler bilder från evenemanget!

> > http://content.yudu.com/web/3n1xx/Fordevind/Fordevind/index.html < <

 

Provtagning på Riddarfjärden

Efter detta blev det några charterturer och sedan blev skeppet en plattform för en masterskurs i miljövetenskap från Stockholms Universitet i början av september. 11 studenter och en kursledare
var ombord under en vecka. Masterprogrammet omfattar totalt 120 poäng och tiden ombord är en del av en kurs om 15 poäng som beskrivs så här:

 

The course is meant to provide a unique experience of conducting a research project and an opportunity for active participation at all levels: in the design of an environmental study, in ship-borne sample collection in a Baltic archipelago, in conducting laboratory analyses of the collected samples for various environmental pollutants and properties, and in evaluating and presenting the results in a report.

Middag på akterdäck med andra gruppen sista kvällen ombord

 

Det började med ganska rejäl blåst från norr men bättrade sig snabbt under veckan och från och med onsdagen var det helt fantastiskt fint väder. Det var till och med helt vindstilla under dagarna och solen gjorde sitt bästa för att värma studenterna!

En fågelexkursion till Svenska Högarna gick av stapeln 25-27 september i fint väder höstväder.
Man kunde segla ut genom skärgården och sedan förtöja mot en klippa strax norr om samhället på ”Högarna”. Mycket fågel fick man se och man kunde även höra gamle uvhannen hoa. Att uven några dagar senare skulle få sällskap av en i fångenskap uppväxt hona gjorde förhoppningsvis uvhannen på gott humör – det kunde vi senare läsa om i tidningen Skärgården.


Tordmule fint fångad av Magnus Andersson                         Inte alla dagar det går att förtöja här!
Se mer om detta på Facebook – leta rätt på gruppen Sail with Sunbeam där finns många fina bilder och länkar – se även nat


Hoppsan! Vi var ju även in i Beckholmsdockan en sväng några dagar innan fågelexkursionen för att kolla genomföringen till bottenventilen till huvudmaskin. Vi gjorde inte bara det – Alandia var nere i dockan och inspekterade och kunde konstatera att det inte blivit några skador av den lättare bottenkänningen tidigare under säsongen invid Bergholmen i Velamsund. I övrigt gick vi igenom den nåt som stod på tur att kollas och som egentligen skulle kollas först i vår. Nu ligger vi lite före underhållsschemat vilket ju känns skönt!
Innan det blev dags att gå till Uppsala deltog vi Saltkråkan Race första helgen i oktober. Fredag 2 okt vid 17-tiden kastade vi loss. Det blev en fin tur genom Baggensstäket som vi kunde passera innan det blev helt beckmörkt. Vi kröp sedan in i Napoleonviken efter Shamrock. Deodar hade kommit först och var förtöjd invid berget. På flaket utanför vår natthamn låg 4-5 segelbåtar på svaj som säkert undrade vad som var på gång när vi började glida in och förbi dem. Då var det helt beckmörkt och det var en del tvekan var alla skeppen skulle ligga. Till sist var vi sju skepp i bredd med Deodar längst in! Det mojnade och prognosen för natten var att det skulle bli nästintill stiltje. Inne i viken var det helt kavlugnt. Lova och Anna-Sofia kunde lirka sig in mot berget lite längre in i viken.


Så här såg det ut på lördagsmorgonen! Fr vänster Deodar, Shamrock, Sunbeam, Jens Kiil, Ellen, Ariel och längst ut Constancia - Foto: Magnus Andersson

Mer bilder från Racet hittar ni här: https://picasaweb.google.com/113742473331168340326/SaltkrakanRace2015?authuser=0&feat=directlink


Vindarna var knappt närvarande när det var dags för start i södra änden av Ingaröfjärden kl 12 på lördagen. Prognosen var att det skulle vrida runt från ost till syd. Racet blev således inte mycket till just - race – men vi fick i alla fall testa oss mot de andra nu när vi hade det större storseglet. Vi fastnade lite bakom Shamrock i början men snart kom vi loss och fick fin balans när vi tog ner focken och satte ”fisherman” (en gammal genua) med halshornet uppe i mesantoppen, fallhornet vid stormastens fot och skotpunkten ute på mesanbommen(!) Med alla seglen utom focken uppe fick vi
riktigt fin balans och med den mot syd vridande och lätt tilltagande vinden kunde vi klara några kritiska uddar och komma riktigt långt på ett av slagen.

Då vinden var så pass svag kortades banan betydligt så att de flesta kunde gå i mål före kl 16.
Lova, Anna-Sofia, Deodar, Constancia och Jens Kiil var före oss i mål men med det handikappsystem som framräknats baserat på tidigare totaltider blev det så att vi kom 3:a! efter Lova och Anna-Sofia.
Vi hade sekundstrid med Jens Kiil som vi slog med minsta möjliga marginal!
När vi hade ca 4 m/s i vind gick vändningen genom vinden riktigt bra – så nog är det rejäl skillnad mot tidigare. Nu har vi dessutom fart på kryssen och går dessutom högre i vind tack vare bättre balans!

Frågan är nu om stormasten ska flyttas ca 70 cm akteröver för att få full balans under segel även när focken är satt - vi måste ju kunna ha hela ”garderoben” uppe och ändå ha bra balans!
Det är förberett så en flytt är ett inte så omfattande arbete. Vi får då även tillfälle att snygga till stormasten som inte varit nertagen sedan våren 2008.

Då några var tvungna att vara iland på söndagen. Direkt efter målgång gick vi därför till Stockholm. De andra samlades åter i Napoleonviken och hade lite av ”alle mans tjim” på kvällen med korvgrillning över öppen eld. På söndagen hade de lite tävlingar och bedömning av skeppen för det så kallade Ship Shape-priset. Vi var ju inte närvarande så vi kom sist i den tävlingen.
Under gång mot Stockholm kunde vi skära ur fock, klyvare, stortopp, mesantopp och stuva ner dem torrt tillsammans med den gamla genuan och bomkapellet. Mesanseglet togs även ner och ligger nu i hytten då den behöver viss omvårdnad i vinter.

Gunnar, Sepidhe och Magnus och några till tog sedan skeppet till Uppsala under söndagen.
Broöppningarna fungerade perfekt hela tiden men när det var dags att öppna Flottsundsbron på utsatt och av kommunen schemalagd tid blev det stopp! Ingen brovakt kom för att öppna. Vartefter blev det allt mörkare och det tar ju ca en timme att gå från Flottsund tills man ligger vid kaj I Uppsala hamn. Efter en massa påringningar fick man broöppning efter ca 45 minuter!! Det blev en 10 minuters försening även vid Kungsängsbron. Med lampor kunde man i alla fall ta sig upp genom ån trots att det var helt mörkt!

Nu ligger hon på sin plats igen och har fått ett tak över sig.

Flottsundsbron kommer att rivas i vinter eftersom den nu är dels för smal, dels sliten. Ibland vägrar bron att öppna sig och inte bara vi har blivit tvungna att vända vid bron! Så kan man ju inte ha det! En tillfällig bro kommer nu att byggas invid den gamla så att bilar kan passera över ån. Först 15 april nästa år kommer vi att kunna utpassera igen vilket ju inte är några problem för oss. Det ska bli fint med en ny bro som det går att lita på – den blir klar först i april/maj 2017.
Nu är det ca 6 månader tills vi kastar loss igen!!

151110/CGV