Vintern-våren 2015

> > Sommaren 2015 < <

 

Våren har präglats av förberedelser inför inspektion av Transportstyrelsen. Våra certifikat är femåriga och nu var det dags att förnya dessa. Det innebar att allt och inget ska kontrolleras och ev åtgärdas. Det vanliga med att livflottar, brandsläckare och livvästar ska in på årlig kontroll liksom att maskinrumssläckningen inspekteras tillförde inget mer än vanligt men då vi byggt en ny hytt innebar det att hela navigations- och GMDSS-systemet (VHF-systemet) hade gjorts om och nu måste fungera utan anmärkning. Inspektören måste även inspektera skrovet och vi behövde därmed även gå in i dockan på Beckholmen.
Långa listor gjordes upp på vad vi skulle kunna göra och av det fanns viktiga punkter som hade betydelse vid inspektionen.
Ett av jobben var att byta ut någon däcksplanka i förskeppet. Det visades sig snart att det inte bara var en planka! Även den beting som är en viktig del i klyvarbommens infästning visade sig vara rutten intill den dåliga däcksplankan och så dålig att vi beslutade att byta ut den helt och hållet!
Men var hitta en ekbit som skulle vara 18cm i fyrkant och 1,40 lång? Inget man hittar på någon brädgård i stan direkt!
Per, som bor på Vindö, passerade på väg hem någon som höll på att avverka något som såg ut att vara ek!  Tro det eller ej, det visade sig vara så och snart var en 2,5 meter lång ekstock på väg till Uppsala. Stocken var inte helt lätt att hantera då den vägde dryga 300 kg!  För att få den snabbt till rätt dimension kontaktades som vanligt sågen i Österbybruk. Tyvärr kunde de inte såga till vår ekbit men vi blev tipsade om en såg på en bondgård strax utanför Uppsala. Snart var stocken sågad till rätt dimension och arbetet med att få den plats kunde börja.

Gunnar Andersson känner på ”starboard bitt”

4 däcksplankor plus rejäl ekbit istället för
den
däcksplanka som BARA skulle bytas ut – puh!

De som arbetade med detta var Gunnar och Magnus Andersson som varit med ute på Sunbeam under många år och nu tagit steget att bli delägare!

Storens toppstång har även varit nedtagen under vintern för uppsnyggning. Ett tämligen trevligt jobb om än lite dammigt när bandslipar och excenterslipmaskiner används! Magnus Andersson var den som gjorde även det jobbet!

Många pinnar blir det …!

Förberedelser har pågått och fortfarande pågår för att kunna sätta ett större storsegel. Vi har övertagit Deodars gamla storsegel och då krävs en längre bom och gaffel. Förhoppningen är att skeppet med detta storsegel ska balansera bättre vid framförallt kryss. Nu är hon fallgirig på grund av för stor segelyta i främre delen av skeppet och då får man hålla emot med rodret för att hålla kurs och det bromsar givetvis.

Det ska bli väldigt spännande att göra premiärturen med det större seglet! Vi har ju haft ett storsegel som varit mindre pga att styrhytten stått i vägen! Den nya hytten som byggdes vintern 2013-2014 är därför nedsänkt så att seglet kan vara ovan hytten. Den nya bommen är den som har vit presenning över sig.

Vi låg i dockan 12-19 maj och under den tiden såg vi över alla laskar och framförallt en som vi glömde förra gången! Efter förra vinterns byte av 11 st bord har skrovets skick klart förbättrats och därmed har 20 st plåtar över sämre laskar och nåt kunnat tas bort!

Den 18:e var det inspektion av skrovet både på ut- och insidan. En anmärk-ning vi fick var att sjövattenintaget till huvudmaskin var anfrätt och kommer att behöva bytas ut vid nästa torrsättning.   

Sunbeam under utdockning Västra Dockan Beckholmen 19 maj 2015

Efter sjösättning blev det sedan sjövärdighetsbesiktning den 20:e maj. Då var vi även ute på en sväng så att olika system och manövrer kunde testas.

Inspektionen gick bra och vi har nu förnyade certifikat – allt tack vara en strålande insats av delägare och medlemmar ur Sunbeams Vänner!

Efter besöket i Stockholm gick skeppet åter mot Uppsala för några uppdrag. Vi kommer nu att vara med under nationaldagsfirandet 6:e juni, då det är stor aktivitet i Uppsala hamn!

Efter utdockning och inspektion kölade Sunbeam med ungdomsvännen Deodar!

Inför detta hade vi hoppats kunna måla relingar och brädgång men vädret har hittills inte medgett några längre stunder med torrt väder!

Den 11 juni  bär det av mot Stockholm igen och vi kommer att ligga på Deodars plats fram till 22 augusti. Deodar är på långsegling runt England i sommar – ring Thomas Hellström om du vill vara med på någon etapp – 0733168291.

Den 6:e juni har vi öppet skepp 10-16 i Uppsala Hamn!

Välkomna ombord!

CG