Vinten - Våren - Hamndag 6 juni 2017

Vi dockade in i Beckholmsdockan 10 oktober 2016 för att sedan ligga på torra land fram till 18 april.

Avsikten var att dels se över skrovet och byta något eller några bord, dels byta till en nyare maskin.

Vi delade upp oss i två lag – ett som skulle hålla på med skrovet och ett som skulle ansvara för maskinbytet. Maskinen hade fått ett rostangrepp som urholkat blocket en del – inte mycket men så pass att topplockspackningen vid cylinder två till sist inte kunde hålla emot trycket i cylindern. Under oktober-november gjordes förberedelser för att lyfta ur huvudmaskinen Volvo Penta TMD 100. För att kunna dels få ut den gamla, dels få in den ”nya” maskinen krävdes att en del av maskinrumsväggen togs bort liksom lejdaren och batterirumsväggen. Vi blev dessutom tvingade att ta bort ena sidan på sargen vid skylighten och såga bort tre däcksplankor. Nya inom citationstecken eftersom maskinen är begagnad och är från 2002. En massa el fick brytas, eldsläckningsutrustning flyttas undan och hyraulpumpen inkl fäste viktes undan och skilja backslaget från motorn.

Strax före jul baxade vi ur den gamla maskinen och lyfte ombord den ”nya”– även det en Volvo Penta men nu med beteckningen TAMD 103 A. Tack vare bra lyftdon och god planering kom den nya maskinen på plats tämligen smidigt trots att den nya maskinen väger ca 1,1 ton!


Med hjälp av Lindénkranen och ett par man från Reparationsvarvet (Conny och
Anders) åkte motorer ut och in i ett nafs!

 

”Nya” maskinen på plats 12 december!
Frv Peter Hallerdt, VP TAMD 103 A,
Per Jonsson och närmast CG Velin

Sedan började jobbet med att få till kopplingar åt olika håll som visade sig ta mycket tid då en del nya dragningar av rör behövde tillverkas samt att ett nytt skydd för alla remmar krävdes.

Efter en massa pyssel med vatten in och ut, diesel in och ut, strömförsörjning, hydraulik, anslutning till radiator- och länssystem etc kunde vi provstarta maskinen. Den tuffade fint gång efter det att vi luftat dieseldelen. Den mullrar lite dovare än den förra då den är ca 30 hk starkare.

Skrovgruppen kom igång med att rensa ur de nåt som enligt tioårscykeln ska göras om och sedan satte man dit en bit slitköl. Snart stod det klart att några bord var lämpliga att byta på babordssidan och senare även ett bord på styrbordssidan. Thomas Hellström engagerades och från början av mars var det full fart. Bord byttes om babord och sedan en ca 9,5 meter lång 3 tumsplanka om styrbord med hjälp av Henrik Helstad.

 

Samtidigt hjälptes vi alla åt att knacka igenom all nåt (ca 400 meter per sida!) och på de ställen som var dåliga byttes drevet ut. Detsamma gjordes med alla

laskar så det blev ett väldans bankande, drevande och beckande in i det sista!

Denna gång blev skrovet först målat med en Primer, som bildar ett ganska tjockt skikt, innan själva bottenfärgen målades på.

Nils-Erik Göterstad skruvar fast ett nytt bord med en genomgående bult

 

Gunnar Andersson tar till storsläggan!

Inombords hade återställningen påbörjats. Maskinrumsskottet byggdes med minerit och stenull för att stå emot brand i minst 1 timme . Elskåp och annan el kom på plats och batterirummet var åter igen ett rum! 18 april släpptes vattnet på och vi kunde starta ”nya” maskin och gå till kaj. Vi hade då vintertäckningen kvar mellan masterna eftersom hålet i däcket och sargen vid skylighten inte kommit på plats. Det hela förlöpte fint och vi fick t o m lägga oss vid den alldeles nya bryggan som första fartyg och därmed inofficiellt inviga den!

Efter utdockningen blev hålet i däck och sargen vid skylighten snart åtgärdat och ombord var ju röran total men har sakteliga återgått till något som till sist kan kallas ship shape! 22 maj gjorde vi ett fullfartsprov efter att ha justerat in motor och propelleraxel i linje.

Under Kristi Himmelfärdshelgen gjordes riggen klar och seglen skars i för att sedan ta en första riktiga tur i slutet av den helgen där bland annat seglen sattes och fick skeppet att segla i 7 knop!

Målningsarbeten har kommit i sista hand men nu är i alla fall relingen vackert målad av Magnus Andersson!

 

Hamndagen 6 juni

Den 5 juni kommer vi att gå till Uppsala för att på nationaldagen 6 juni delta i Hamndagen. Denna gång kommer vi att delta i ett projekt som kommunen driver avseende plast och microplaster. Vad gäller själva plastprojektet är det så att det finns ett nätverk som heter Uppsala klimatprotokoll där företag (IKEA, PEAB m.fl.), föreningar och offentliga organisationer samverkar för att nå Uppsalas klimatmål och bidra till en hållbar värld...

> > http://klimatprotokollet.uppsala.se < <

De har ett projekt "Jakten på plasten" där man inför nationaldagen anordnar en strandräddarvecka där öreningslivet kommer att samla skräp längs Fyrisåns stränder. Skräpet lägger man i genomskinliga säckar som man lastar på en flotte som skall vara förtöjd utanpå Sunbeam under Hamndagen för allmän beskådan och förfäran!

Här en länk till vad som händer under Hamnens dag 6 juni i Uppsala hamn:

> > http://oppenhamn.weebly.com/aktiviteter.html < <

Kom till hamnen och ta del av alla aktiviteter och framförallt ta er ombord på Sunbeam! I bästa fall kommer även en kör att sjunga vårsånger ombord - om vädret tillåter!

/CGV170601