Sunbeamvänner! året- 2003
Inledningsvis brukar dessa brev innehålla några rader om det förunderliga i att det ljusnar, vänder, att det snart är vår och sommar och vad vi gjorde fjol. Med alla breven samlade kan man få en bra bild över vad som händer ombord och vilka resor vi gjort. Hmm .. Ja, det är ju ett bra koncept så varför ändra på det?
Det är klart att vi borde väl ha en hemsida så att vi kan lägga ut mer aktuell information men det kommer nog det med..
Hur är det nu med våren?? Tog en liten sväng med hunden i morse och det kan konstateras att talgoxarna har börjat med sin vårlåt och att hackspettarna börjar skrika och trumma i stammarna ja att fåglarna nu hörs igen. Det var ljust när vi vaknade, dvs ganska tidigt!?, och två snödroppar har slagit ut i rabatten! Läget är fullt klart - Det är dags nu!
Faktiskt har vi tjuv startat rejält och då redan på hösten. Det visade sig nämligen att vår Skepps byggmästare och kuttereolog Thomas Hellström skulle kunna byta däcket under vintern efter det att jobbet med Marit var avslutat i december. Thomas skulle sedan inte kunna göra jobbet förrän om några år. Vi bokade indockning 15/12 till 17:e april och det blev bråttom att ordna fram däcksbalkar, balkvägare och knän. Turligt nog besökte Sunbeam Visingsö i somras och där träffade man det huggarlag som tidigare hade fällt de ekar som nu finns inbyggda i skrovet. Dem blev förtjusta över att se hur de stockar de fällde och såg lämna ön på timmerbil nu kom tillbaka i form av ett skepp! Det hade aldrig tidigare inträffat och givetvis uppstod glädje och även en möjlighet! Möjligheten bestod i att i ekbeståndet står en del ekar som av en eller annan anledning torkat på rot. Utan besöket där hade vi aldrig fått den vetskapen och inte heller tjänstvilligheten från huggarlaget att ta fram dem. Dessa blev nu nyckeln till att kunna få fram material till däcksbalkar. Som ni vet behöver en färsk ek ligga och torka några år innan den kan användas till skeppsbyggnad men nu kunde vi beställa fällning av redan torra stockar och därmed skulle vi kunna genomföra projektet. Stockarna har sågats, skeppet har dockats in och täckts, material till knän hämtats från Vindö och sågats på Beckholmen och nu i skrivande stund är 11 nya däcksbalkar, 22 knän och 24 meter balkvägare på plats! Dessutom är vaterborden på plats och 550 meter däcksplank ligger och väntar på att läggas! Vår "Bästeman" Ture Sahln är med i år igen och han jobbar med detta tillsammans med Thomas Hellström och Mats Ors. Tack vare Ture kommer vi att klara detta stora åtagande - igen! Han är en klippa!
Som en rejäl bieffekt av ovanstående arbete har hela inredningen mellan maskin och för piken tagits ner och här har ett intensivt planeringsarbete börjat. Iderna är många och nu på tisdag skall vi besluta hur det skall se ut under det nya däcket.
Det har alltså hänt ett och annat sedan sista resan i höstas! Vilka resor gjorde vi då fjol?
Säsongen 2002 avslutades med att vår hjälpmotor Perkins till sist gav upp efter lång och trogen tjänst (sedan 1968!) så innan vi kunde lämna Uppsala var vi tvungna att anskaffa och installera ett nytt elverk. Reservkraftbyggama fick leverera ett kraftverk motsvarande det tidigare om ca 12 KWA. Det är en Yanmar marindiesel om 17Hk som drar det hela. Nåväl den kom på plats bara några dagar innan den tidiga avfären från Uppsala.

030509 kl 1245 kastade vi loss med tre 5-6 meters båtar på däck. Uppdrag åt Fiskeriverket. Studier av gädd- och abborryngel på 6 platser (Mönsterås, Kråkelund, Stora Asko, Nynäshamn/Utö, Furusund och Forsmark) med början utanför Mönsterås. Slut 03 0519 kl 1900 förtöjt Overby Brygga. Pga av denna tidiga avgång kunde tyvärr inte aktiviteten med Sunbeams Vänner äga rum som planerat 17-18 maj!

030419 kl 2030 Uppdrag år Havsfiskelab i Fiskebäckskil. Slut 030421 1500 vid Overby brygga.

030522 kl 0930 Uppdrag Utflykt med Stockholm Vatten Slut 030523 kl 1500

030527 kl 1130 Uppdrag Utflykt med Grafiker på Dagens Nyheter. Slut 030528 kl 0940

030528 kl 1000 Uppdrag SITAR-provtagning ( Sedimentprovtagning Möja Söderfjärd) + reporter Susanna Baltschefsky och Lars Petterson ombord från Svenska Dagbladet. Blev senare ett reportage i SvD. Slut 030528 kl 1845 Beckholmen

030531 kl 1655 Uppdrag Djurö skola. Seglats Djurö - Ekenäs (Finland) - Djurö. Via Degerhamn i ålands skärgård. 4 olika besättningar med alla elever i årskurs 7-9, Utfört uppdraget tillsammans med Deodar. Totalt var 85 elever med. Slut 030608 kl 1615 Overby brygga. Gick sedan till Beckholmen och förtöjde kl 2030.

030616 kl 1135 Uppdrag Utflykt med ITM. Tillsammans med Deodar. Slut 030617 kl 1700. Overby brygga

030619 kl 1810 Midsommarfirande i skärgård tillsammans med Deodar. Slut 030622 kl 1630 Beckholmen.

030624 kl 1630 Uppdrag Iris Hädar Uppsala. Stockholms skärgård. Slut 030627 kl 1430 Beckholmen

030719 kl 1530 (Oxelösund) Uppdrag charter St Anna. Slut 030725 kl 1545 Oxelösund

030804 kl 1830 (Mönsterås) Uppdrag med Fiskeriverket Slut 030822 kl 1515 Overby brygga.

030823 kl 0800 Uppdrag Utflykt med Djurö Kyrkokör. Slut 030824 kl 1545

030824 kl 1715 Uppdrag Utflykt med en enhet på Naturvårdsverket. Slut 030826 kl 1550 Beckholmen.

030828 kl 2020 Uppdrag dumpningskartering Vänern och Vättern. Passerat 59 slussar varav flera dubbelslussar, 45 broar och 2 akvedukter i VARJE riktning. Slut 030917 kl 1320 Beckholmen.

031004 kl 0610 Kappseglingen Saltkråkan Race. Vi kom tyvärr sist! Men vi startade bra och ledde faktiskt ett bra tag! Fastnade i ett vindhål då vi gick för nära land! I år siktar vi på att bli minst trea! Efter handikappjustering blev resultatet: Ellen - Deodar - Ariel - Constantia -Ruth - Justus - Sunbeam. Det var väldigt roligt trots regn och ösregn! Slut 031005 kl 1655 Beckholmen.

031027 kl 0930 Uppdrag Dumpningskartering Mälaren / Köping Galten. Slut 031030 kl 2130 Beckholmen.

031202 kl 1435 Utflykt till Vaxholm. Slut 031203 kl 0805 Beckholmen.

031214 Gått in i Beckholmsdockan. 031215 Dockat in.

Vilket år!
Men även om förra året blev ett rekordår vad gäller omsättning så har vi fortfarande en rejäl skuldbörda kvar sedan de omfattande renoveringarna vintrarna 99-00 och 01-02 och nuvarande jobb är inte direkt gratis! Men det kommer att gå bra och redan nu är det klart att vi skall vara kampanjfartyg åt Naturskyddsföreningen under minst 25 dagar (Fager viken -Marstrand) och ytterligare 2-3 veckors bokningar är på G! Vi fick inget Sjukbidrag ifjol men kommer att söka i år igen om inte annat för att myndigheterna skall se behovet!
I år skulle vi vilja göra en utflykt med Sunbeams Vänner med utgångspunkt Beckholmen på Kristi Himmelfärdsdag. Och sedan vore det trevligt med så mycket ungdomar som möjligt till Saltkråkan Race första helgen i oktober. De andra fartygen har då nästan enbart ungdomar ombord.
Som Ni förstår kommer det att krävas många arbetstimmar innan vi kan gå till sjöss och Ni är välkomna att hugga i tillsammans med oss på tisdag- och torsdagkvällar. Missa inte utdockning den 17: e april!
Hoppas innerligt att Du vill förnya medlemskapet och fortsätta Ditt stöd för Sunbeam! Frivilligt bidrag eller donation för detta kulturhistoria projekt kommer att uppmärksammas särskilt.
Må så gott!

CG o Birgitta Velin
PS. Glöm inte att ange Ditt namn på inbetalningskortet eller i textfältet vid intemetbetalning På samma ställe skriver du din e-postadress om du i fortsättningen vill få brevet via e-post! DS.