Sunbeamvänner! - året 2004
Sunbeam 100 år

Det är ovanligt tidigt med årets vänbrev. Allt har ju sina randiga skäl och rutiga orsaker brukar det ju heta, så och i detta fall.

Jo då - jag har precis varit ute och kontrollerat läget det är faktiskt en snödroppe utslagen i rabatten!, alldeles mot väggen står den och ser så där krispigt nyutsprungen och trotsig ut.

Alltså är det helt rätt att nu skriva detta vårbrev!

Vad hände då ifjol

Fram till 17 april låg vi i dockan och alla arbeten med att få skeppet sjösättningsklart var (som vanligt!) intensiva under den sista veckan. Arbetet med mellandäcket vart klart i god tid men sedan behövde vi kalfatra skrovet, dvs driva och becka nåten. Det som var särdeles bra med indockningen denna vinter var att pallblocken som skeppet vilar på i dockan var gjorda så att de stämde med styrlastighetsvinkeln. Sunbeam har ca 1,5 meters djupgående i fören och ca 2,7 meter i aktern. Blockens höjd gjordes olika höga så skeppet låg på dockbotten nästan som hon brukar göra i sjön. Det som var bra med detta var att det nu blev möjligt att helt göra om de nåt som är närmast kölstocken. Det var det länge sedan vi hade möjlighet till och med hjälp av många inhyrda proffs blev det gjort där liksom det övriga skrovet. Det är alltid lika spännande att spana ner i kölsvinet då vattnet släpps på och denna gång blev skrovet ovanligt tätt!
Om Ni hade kommit ombord och tittat denna utdockningsdag skulle ni insett vidden av det arbete som nu skulle till för att kunna ge sig ut på uppdrag. Ingen byssa, ingen matplats, inga hytter, ingen toa, ingen septiktank, inga nedgångsluckor, ingen el, inget vatten, ingen värme, inget spel men ett väldigt fint mellandäck med vackra däcksbalkar, knän och balkvägare! Pga av det enorma arbete som nu måste till, hann blev vi inte klara förrän i början på juni! Vi fick ställa in alla inbokningar under den tiden och däribland utflykten med Er som var inplanerad till Kristi Himmelfärdsdag.
Till råga på det var tre av oss i slutspurten på utbildningen till Fartygsbefäl klass VII och därmed i Kalmar två veckor under maj och juni! Alla som var med gjorde en strålande insats! Det tog minst halva sommaren innan alla hade återhämtat sig!

Vi hade sedan en tid klart med Svenska Naturskyddsföreningen (SNF) att vi skulle vara kampanjfartyg under den Havskampanj de skulle genomföra under fyra veckor fr o m midsommar. Det sporrade oss att verkligen försöka få så mycket som möjligt att bli så bra som möjligt.

Alltså:
Här de viktigaste händelserna under säsongen:
Första losskastning 13 juni från Beckholmen till överby brygga med Djurö kyrkokör
14-15 juni utflykt med ITM
21 juni losskastning från Beckholmen för att gå till Fagerviken och påbörja Havskampanjen med SNF. Innan avgång hade mängder med kampanjmaterial tagits ombord!
24 juni Första kampanjdagen i Fagerviken. På vägen dit går radarn sönder!
26 juni kampanjdag Vaxholm (Delar av radarn lämnades iland på Singö för vidare transport till Schweiz för reparation)
27-28 juni kampanjdagar i Stockholm
29 juni kampanjdag Trosa
1 juli kampanjdag Söderköping
3-4 juli kampanjdagar Visby (Almedalsveckan)
6 juli kampanjdag Oskarshamn
7 juli kampanjdag Borgholm
9 juli kampanjdag Karlskrona

Nästa kampanjhamn skulle vara Smygehamn (Sveriges sydligaste). Enligt hamnkapten muddrat till 5-6 meters djup. Anvisad plats hade max 3 meters djupgående och med den sjögången som det var i hamnen studsade vi mot bottnen. Vi fick backa ut ur hamnen och vi fick tillåtelse att gå in till Trelleborg istället. På vägen dit blev sjön tämligen grov i den kuling som blåste från sydväst. Vi stävade mot sjön och stäven doppade då och då rejält ner i sjöarna. Klyvarbommen var givetvis ute men inga segel var satta. I en våg går plötsligt peket av jäms med förstäven! Alla i besättningen hjälps åt att naja fast den löst hängande delen trots hissen upp och ner i vågorna. Efter viss väntan på färjor gick vi sedan in till Trelleborg och förtöjde den 10 juli kl 1700.

11 juni Utfördes efter en massa landtransporter kampanjdagen i Smygehamn och vi som var kvar ombord tog bort del del av peket som satt kvar ombord, satte dit den främre längre delen och blev klara att gå med ett ca 4 meter kortare peke! Men bättre det än inget!

12 juni går vi till Malmö. Kulingen hade lagt sig och vädret var riktigt bra. Vi seglade från Falsterbo. När vi börjar närma oss Malmö inträffar något väldigt ovanligt! Då seglen skall tas ner startas motorn och vi går upp mot vinden för att ta ner seglen. I den giren lägger jag in växeln framåt och märker omedelbart att det inte händer ett dugg. Jag ber Ture att kolla om något lossat i maskin och han kommer kvickt upp igen men ett förvånat uttryck och säger att propelleraxeln har lossnat från maskin! Seglen tas snabbt ner och vi ankrar omedelbart (kl 1820) på Malmö redd. Det visar sig att alla sex muttrar som håller fast propelleraxeln har gängat upp sig och ligger nedanför i kölsvinet. Propelleraxeln hade åkt ca 40 cm akterut och med gemensamma krafter baxar vi tillbaka propelleraxeln, gängar på muttrarna, lättar ankar (kl 1930) och går in till Malmö och förtöjer en dryg timme senare än avsett!
Här kan man lugnt påstå att vi hade tur i oturen. Dels med tanke på vädret, dels platsen det hände. Vi ankrade faktiskt på den i sjökortet angivna ankarplatsen på Malmö Redd.

Från denna plats kunde vi se Barsebäcks kärnkraftverk, öresundsbron och skyskrapan Turning torso samtliga tämligen udda och mycket tekniskt avancerade skapelser av oss människor samtidigt som vi i centrum av denna triangel råkar ut för vårt mycket enkla tekniska missöde. Det var som en väckarklocka mitt i denna beundran av ingenjörskonst!
Redan när vi gick från Karlskrona hade jag noterat ett ljud som jag inte kände igen men kunde för mitt liv inte komma på att propelleraxeln redan då satt aningen löst och knirrvade lite när den gick runt.

13 juli kampanjdag Malmö
14 juli kampanjdag Helsingborg
16 juli kampanjdag Halmstad. Nu kom den reparerade radardelen ombord igen efter reparationen i Schweiz. Den sattes på plats igen och visade sig efter kontroller fungera alldeles utmärkt igen!
19 juli kampanjdag Marstrand
21 juli kampanjdag Lysekil och därmed slut på Havskampanjen

Endast under förflyttning Söderköping-Visby, Trelleborg-Malmö och Marstrand-Lysekil kunde vi segla. I alla andra fall motvind eller som under resan Halmstad-Marstrand medvind men enbart en laber bris! Att kryssa mot vinden fanns det inte tid till.

Sammanlagt hade vi ca 10 000 besökare ombord under denna kampanj! Kampanjsoundet var ljudet som hördes under däck när mängder av folk gick på däck!
På kvällen lastades allt kampanjmaterial iland för transport till Stockholm.

Vi andra pustade ut och några vänner mönstrade ombord. Vi spanade in nya peket som hade levererats till Grötökajen i Lysekils handelsfartygshamn. Det var ett perfekt utfört arbete i gran av herr Karlsson i Härryda.

En nyligen ombordmönstrad västkusttjej fångade den ovanliga stunden och skaldade senare på kvällen följande limerick:

Det låg ett peke på Grötö kaj
Det gamla peket var nämligen paj
Besättningen borra och såpa
med sjömansmässig tåga
Ja, nu slipper klyvarn hänga på svaj


Nu gick vi med ny besättning norrut. Per Jonsson hade långt innan planerat in ett stopp i Väjern, dvs den hamn Sunbeam hörde hemma i 1937-1957. Vi lade först till i Kungshamn för att bunkra lite och träffade då Inga Hammar och Margareta Nilsson. Inga var gift med Sten-Adolf Karlsson som ägde Sunbeam under Väjerntiden. Margareta är dotter. Trots ålder demens och diverse krämpor blev Inga klart påverkad av detta möte med Sunbeam igen.

Till Väjern kom vi senare på eftermiddagen och det blev fort mycket folk som kom ombord för att prata, träffas och titta/inspektera. Många var släkt med Sten-Adolf och det var länge sedan så många i släkten hade träffats samtidigt. Det gjorde besöket än mer trevligt. Många blev historierna och vi fick även presenter i form av lampetter och ett inramat kort på Sunbeam i Randers i slutet av 30-talet. Sten-Adolfs bröder Ragnar (85 år) och Torsten samt systrarna Ingegärd och Ingrid var ombord liksom sonen Bertil Stensson och dottern Margareta. Ragnars son Odd hjälpte till med det praktiska och levererade även en spann makrill nästa morgon. Det var verkligen en trevlig afton och vi skall försöka att hålla fortsatt kontakt. Samlade in ca 30 namn och adresser. Senast vi var i var Väjern var ca 1990.

Nu hade jag varit ombord sedan 9 juli och mönstrade av den 25 juli. Vi hade haft en fin dag men i övrigt mest mulet, regn, blåst och kallt. Dagen efter kom det fina sommarvädret!

Peter Hagman ansvarade för återtransporten till Stockholm där hon förtöjde den 8 augusti kl 1730.
> > > Bilder från återseglingen från Göteborg < < <

Därmed var den resan slut! (49 dygn, 299 gångtimmar, 1460 distansminuter, medelbesättningantal drygt 12, ca 600 övernattningar och ca 10 000 besökare!)

15-16 augusti Kärnkraftsinspektionen
20-24 augusti målning av skrovet samt annat underhåll
9-10 sept provtagning
10-11 samt 11-12 utflykter
25 sept segelskutans dag. Seglats på strömmen i Stockholm
2-3 oktober Saltkråkan Race. I fint väder men med lite dålig vind kom vi på sjätte plats.
8-11 november, Beckholmen Erstaviken, Träsköfjärden, Gälnan och Saxarfjärden. Provtagning. Rasmus åkerblom gjorde ett reportage för Vetenskapsradion ombord som sedan sändes i Vetandets Värld.
15-17 november provtagning
18 november 20 centimeter snö på däck!

I dessa tider lägger inte Sunbeam några nät längre men vi är på nätet! Titta in på www.sunbeam.just.nu så finns där lite smått och gott.
En annan trevlig hemsida är Segelfartygsföreningens www.ssf.h.se

I och med Havskampanjen har SNF lagt ut mängder av information om Havskampanjen och även mycket annat som är mycket intressant och viktigt!
http://www.snf.se/verksamhet/kust-hav/havsturne.cfm

Vi har nu även beslutat att Sunbeam skall vara ett Traditionsfartyg och påbörjar nu denna process. Allt för att vi fortsatt skall kunna bedriva vår verksamhet samt att våra behörigheter blir enklare att bibehålla genom åren. Du själv kan efter 90 dagars praktik ombord bli
Matros TS!

Nu är det således dags att betala in medlemsavgiften igen till PG 49 19 62 -7. Antalet medlemmar ökade en aning i fjol och vi har nu 71 medlemmar. årsavgiften är fortfarande enbart 100 kr. Meddela gärna din email-adress på inbetlningskortet eller i textfältet när du betalar via internet.

Med medlemsavgiften bidrar Du till att underhålla en del av vårt flytande kultuarv!

Eftersom skeppet nu har ny däckslayout, ny nedgångskapp och lucka, ny inredning under däck så skulle jag rekommendera en söndagsutflykt till Fyrisån för att beskåda skeppet!
Vi kommer att vara där och jobba om söndagarna fr o m den 6 mars.

Välkommen ombord!

CG o Birgitta Velin