Sunbeamvänner! - året 2008

April 2008

Idag lördag den 12 april avseglade Sunbeam från Uppsala med destination Beckholmen, vår ordinarie sommarplats i Stockholm. Det blev tidigare än planerat men vi fick tillfälle att docka in i Beckholmsdockan mellan 15 - 23 april tillsammans med fartygen Ellen, Ariel och Elsa.
Vi kommer att ligga närmast dockportarna och stå på 1,5 meter höga bockar. Vi går in för att försöka åtgärda ett läckage via propellerhylsan. Välkomna dit och inspektera! Har ni aldrig varit på Beckholmen tidigare kan en utflykt bli en oförglömlig upptäcktsresa! Beckholmens dockförening är en förening som driver och förvaltar dels den västra dockan, dels den sk Stöttboden med en del maskiner, dels ett området med kaj, förråd och virkesförråd. (Det finns tre dockor på Beckholmen varav den stora GV-dockan (Gefem alltså, pga av att den byggdes för att kunna torrsätta pansarskeppet Gustav V) ligger längst västerut mot Skeppsholmen och drivs av GV-Varv. Beckholmens Dockförenings docka som är den västra av de två äldsta och sedan finns den östra dockan som också drivs av GV-Varv. Alltsammans vilar under Kungliga Djurgårdsförvaltningen. Hur mår då den gamla damen?
2007 inleddes med att Sunbeam låg i dockan fram till 16 april. 59 meter bordläggning byttes ut i akterskeppet. Som vanligt var det Thomas Hellström som basade för arbetet och hade till sin hjälp framförallt Johan Winkler som praktikant. Vi andra drevade om nåt, beckade, ordnade till nya fingerlingor till rodret och till sist målade vi skrovet innan vattnet släpptes på. Säsongen inleddes den 14 maj med en liten utflykt med Vetenskapsmagasinets Rasmus Åkerblom. Det blev sedan ett inslag i programmet som sändes senare under våren. Per Jonsson var givetvis värd och skeppare och han berättade om läget för bottnarna i skärgården. Hoppas att ni såg det!
Den 17 maj på Kristihimmelfärdsdag var vi ute med några tappra medlemmar i föreningen. Vädret var inte det bästa då det blåste och var ganska kallt. Det regnade i alla fall inte. Skaran blev tyvärr så pass liten att det inte gick att hissa segel. Vi besåg Stockholms saltsjösida under maskingång och inne från den varma styrhytten!
Den 26 maj deltog vi i en skärgårdsmässa vid Vasahamnen och under dagen kom Sjöhistoriska Museets chef Hans-Lennarth Olsson och delade ut K-märkningsplaketter till de fartyg som kvalificerat sig till denna ynnest, däribland Sunbeam. Sedan var det ”öppet skepp” i dagarna två. Under våren och försommaren gjorde vi några utflykter med företag, ett exempel var
på det som senare visade sig vara en av sommarens varmaste dagar med sol och över 25 grader i luften. Vi fick ombord ett helt sjörövargäng! De var alla utklädda och hissade omedelbart ”Jolly Roger” och bland herrarna fanns en blivande brudgum.
Midsommar firades i Älgkilen i Bockösundet tillsammans med Deodar.
Sista veckan i juni var det dags att bärga några dioxinfällor, dels i Huvudskärsområdet, dels i södra Bottenhavet.
Under juli en del fritidssegling och den 30 juli var aktieägarna ute och tittade på när alla deltagande fartygen i Tall Ships Race paraderade ut från Stockholm. Dagen därpå var vi ute i närheten av Almagrundet utanför Sandhamn och tittade på starten. Mäktigt att se klassen med de största skeppen starta – så många fullriggare har jag aldrig sett under segel till sjöss – vilken syn! Vi bevistade även starten i klassen som Deodar och Constantia ingick i.
Briggen Tre kronor såg vi för första gången till sjöss under segel. Vacker syn! Hon ingick i tävlingsorganisationen men fick skyndsamt flytta på sig när en av fullriggarna kom alldeles för nära. Det var tur att de inte hade hunnit ankra…!
Från mitten på augusti var vi ute med två gäng hörselskadade varav det senare gänget var ungdomar under 16 år. Seglatsen föll väl ut och har för 2008 svällt till att omfatta 24 dygn i augusti! Under seglatsen gjorde vi ett härligt kör över Kanholmsfjärden. Vi seglade om en Swan 65:a!
I september gjorde vi en resa upp till Sundsvall. Ca 23000 tunnor med kvicksilverhaltig betong hade sedan tidigare dumpats en 5-6 distansminuter ut till sjöss. Då de dumpades var det helt lagligt men nu oroas man av att tunnorna har rostat sönder och att kvicksilvret då ska läcka ut och komma till skada. Vi tog en sjuherrans massa bottenproppar och Spikarna användes som natthamn. Sunbeam kom tillbaka till Beckholmen tidigt den första oktober. Sedan återstod bara Saltkråkan Race! Med ivriga seglare ombord gjorde vi ett fint race. Vi kom 6:a denna gång men vi slog i alla fall den som vi förutsatt att slå – Ariel. Dessutom var det två mindre och modernare båtar som kom fyra och femma så vi betraktar vår placering mer som en fjärdeplats!! Deodar vann racet, Ellen kom tvåa och Constantia trea.
14 oktober anlände Sunbeam till Uppsala. Det som nu är på gång är att beställa ett nytt lass med ek från Visingsö. Statens Fastighetsverk har godkänt att vi får köpa från detta eftertraktade bestånd. I skrivande stund är allt inte klart men planen är att kunna såga stockarna på Österbybruks såg som tidigare och då även såga 5 tums block ur jättestockar med en diameter på över en meter för spant. Vårt behov för ena sidan är 220 meter bordläggningsplank och 74 spant och vi räknar med att kunna få ut bordläggningsplank så att det räcker även till den andra sidan. Om allt går i lås blir vi klara med skrovet 2011 och då har vi ett fartyg med ett skrov som inte är äldre än 12 år i ett skepp som då är 106 år! Snacka om föryngringsprocess! För detta krävs att skeppet i övrigt går att använda så att vi kan utföra uppdrag och därmed pengar för att kunna slutföra planen, dvs att ha ett fullvärdigt skepp med ett fartområde A50 värdig vår gamla dam. (A50 innebär oceanfart dock max 50 nautiska mil från land). Planen är att redan i år bli traditionsfartyg när vi slutfört arbetet med att bli certifierade enligt de nya kraven som gäller fr o m juli i år. Hittills i år har vi 25 dagars inbokningar och vi borde komma upp i minst 45 dagar. Jahaja - nu blev det inte avslutning på brevet till Er förrän dockningsperioden kom till ända!
Allt har ju som bekant sin tid!

Nu hoppas jag att ni åter vill stödja föreningen och därmed Sunbeam genom att inbetala årsavgiften om enbart 100 kr till PG 49 19 62 – 7 och du - - glöm inte att ange ditt namn! Du som känner för skeppet och även gärna vill värna om denna K-märkta klenod har kanske möjlighet att boka in en utflykt under året. Ta ut dina arbetskamrater eller familj och vänner på en skärgårdsupplevelse – ring mig för bokning så får du priset för din utflykt! Vårutflykt
Söndagen den 25 maj blir det vårutflykt för Sunbeams Vänner 10-16. Lunch och fika till självkostnadspris. Ring mig och boka in dig! – 070 617 15 56. Välkomna till Beckholmen och delta i vårrustningen! Bästa hälsningar

070 617 15 56 cg.velin@bredband.net